אמון הציבור
  

חנות
ספינות מפרש ומנוע
מפרשיות וקטמרנים
גלישת רוח
גלישת סאפ
גלישת גלים
קיאקים וסירות חתירה
קייט סרפינג
ביגוד ימי
אופנה
 

תרגום: יורם שרת

מה הן עושות
מעבר לגודל מסוים של סירה, משקלו של העוגן לא מאפשר להרימו ביד. במקום להסתפק בסירה קטנה או בשרשרת ועוגן קטנים וקלים מדי, כדאי לשקול התקנת כננת עוגן. כננות עוגן מצמצמות את המאמץ הכרוך בהרמה או הורדת עוגן ושרשרת, תוך ניצול כוח חשמלי, או רווח כוח בפעולה ידנית.

איך הן פועלות
יש שלושה מקורות כוח אפשריים לכננת: ידני (שרירים), חשמלי או הידראולי. נבחן את שני הסוגים הראשונים, כי כננות הידראוליות משמשות בדרך כלל רק בספינות גדולות מאוד.
 
הכננת מותקנת בדרך כלל במרכז הסיפון הקדמי, בקו אחד עם גליל עוגן כלשהו. ברוב הסירות יש בחרטום מקבע עם גליל, שבו העוגן מאוחסן כשאינו בשימוש. בסירות אחרות העוגן מאוחסן בתוך טריזים או בתא איחסון. כל הסירות זקוקות לגליל להעברת השרשרת בקלות מעבר למעקה הסירה.

כננות ידניות
כננות ידניות מכפילות את הכוח באופן מכני. הן גם פועלות כקרקש (ratchet) בכיוון אחד כדי למנוע מהשרשרת לברוח אחורה. הן מוגבלות בדרך כלל לסירות קטנות עד בינוניות, מפני שהן מחייבות אותך להימצא על הסיפון כדי להרים או להוריד עוגן. יתרונן העיקרי הוא במחירן הנמוך יחסית, קלות ההתקנה (בלי חוטי חשמל) ופשטות הפעלתן, מה שמקטין את הצורך בתחזוקה ואת סכנת הכשל.

יש כננות ידניות בעלות מהירות אחת או שתיים, ולרובן פעולה כפולה – מסתובבות גם במשיכות לפנים (הורדת העוגן) וגם במשיכות לאחור (הרמת העוגן). בכננות בעלות שתי מהירויות, יש מהירות גבוהה בעוצמה נמוכה למשיכה מהירה, ומהירות איטית בעוצמה גבוהה למשיכה חזקה.
יש כננות ידניות שצירן אנכי, כמו כננות למיתרי מפרש. יש להן עוצמה מוגבלת, התלויה באורך הידית, אבל הן קומפקטיות ופשוטות יותר.

כננות חשמליות
עם מנוע כננת בן 0.5 עד 2 כוחות סוס חשמלי, עגינה הופכת לפעולה בלחיצת כפתור – כמעט. כננות חשמליות מרימות עוגן במהירות של 10-30 מטר בדקה, ומסוגלות להפעיל כוח משיכה של כמה מאות ק"ג על משך העוגן. כננות רבות יכולות גם להוריד את העוגן בלחיצת כפתור. יש כאלה שמטילות עוגן יותר מהר מאיסופו, כדי לצמצם את הזמן שצריך לבלות עם אצבע על הכפתור, על ידי הפעלת מצמד כדי שהציר יסתובב חופשי, או באמצעות מנגנון הילוכים.

בכננות החשמליות שאינן דו-כיווניות קיים בדרך כלל מנגנון שחרור מצמד בשביל להוריד את המשך למים. זה מצריך שמישהו יימצא בחרטום להפעלת המצמד.

מה לחפש

האידיאל
באורח אידיאלי, כננות צריכות להוריד ולהרים משך עוגן ללא התערבות מפעיל, מלבד לחיצה על כפתור. משכי עוגן עלולים להיות תחת לחץ מתיחה גדול, וזה מסוכן לאצבעות, לרגלים או לידיים. העברת חבל מתוח מכנן לתוף הג'יפסי (תוף עם שקערוריות דמויות חוליית שרשרת, שלופתות ומושכות את השרשרת) תוך כדי הרמת עוגן או בעת שחרור כבל שהסתבך היא עניין מסוכן ביותר. על הכננות להוריד את השרשרת אל מתחת לסיפון לתא אחסון, ולא לערום אתה על הסיפון, שם תצטרך לאחסן אותה ידנית. מסיבות אלה, אנו מעדיפים כננת מסוג SELF TAILING SELF STOWING, שלא מחייבת את המפעיל לגעת במשך. בכננות אלה אפשר להשתמש בשלושה סוגי משך – חבל בלבד, חבל ושרשרת, או שרשרת בלבד.

שים לב: כננת עם אחסון עצמי מחייבת שתא אחסון השרשרת שלך יותקן כראוי. צריך מרחק "נפילה" ארוך, כדי שהמשך הנצבר בתא לא ייערם וייתקע בחלק היורד פנימה. תא אחסון שרשרת שלא תוכנן טוב יכשיל אפילו את הכננת האידיאלית.

חבל בלבד
בכנני חבל פשוטים, יש לכרוך את המשך סביב תוף ולהשתמש במנוע החשמלי לכוח. בלחיצת כפתור שהותקן על הסיפון או בבסיס הכננת, מושכים את המשך פנימה כמו בכננת מיתר. בסוף התהליך תצטבר לך על הסיפון ערימת חבל, שאותה יש לגלגל ולאחסן, וצריך לגשת לחרטום על מנת להפעיל את הכננת. זה יעיל במיוחד כאשר העוגן תקוע בקרקעית, או בשיט יחיד ברוח חזקה.
בכננות self tailing, החבל נכרך סביב תוף פנימי ויורד אל תא האחסון. בדרך כלל, כננות אלה מוגבלות למבחר מצומצם מאוד של חבלי עוגן בני שלושה גידים. ואורך השרשרת מוגבל למרחק שבין הכננת לגליל העוגן – בדרך כלל, כמטר או פחות, וזה קצר מדי. כמובן, ניתן להרים את עיקר המשך (=חבל) באמצעות הכננת ואת המטרים הספורים של השרשרת לאסוף ביד.

חבל-שרשרת
כננות חבל-שרשרת משתמשות בתוף יחיד בעל שקעי חוליה רגילים בצדדיו בשביל השרשרת, עם וחריצים בצורת V במרכזו, בשביל החבל. זה מחייב שהחבל יהיה קלוע ישירות לחוליית השרשרת האחרונה.צריך לבדוק את הקליעה לעתים מזומנות, כדי לוודא שלא נשחקה.

שרשרת בלבד
תוף לשרשרת בלבד הוא self tailing; חוליות השרשרת נאחזות בשקעים שבו, ואחסון השרשרת הוא אוטומטי - משקל השרשרת מפיל אותה מבעד לצינור אל תא השרשרת. שייטים לא-תחרותיים מעדיפים משך עשוי שרשרת בלבד. הוא חסין משחיקה, שוכב היטב על הקרקע ברוב המצבים, וחזק. אבל הוא גם כבד, יקר, ותופס בוץ.

קיטוב
כננות מסווגות כאנכיות או אופקיות. כננות בעלות ציר אנכי, שבהן המנוע מותקן מתחת לסיפון, נפוצות מאוד.
המשך שמגיע מגליל העוגן עובר דרך כנן או תוף, מסתובב °180, ומוזן דרך צינור בסיפון אל תא השרשרת. כננות ציר אופקי מותקנות בעיקר בסירות קטנות יותר . גם כננות לסירות גדולות מאוד, ורוב הכננות הידניות, הן אופקיות. חשוב ביותר להקפיד על התקנה נכונה של כננות אופקיות בציר האורכי של הסירה, שכן אין ביכולתן לטפל במשכי עוגן המגיעים באלכסון.

כוח משיכה/עומס
כוח המשיכה או יכולת העומס של כננות היא נושא לויכוח גדול. כננות אינן מיועדות למשוך סירה כנגד רוח של 25 קשר ביחד עם גלים של 60 ס"מ בלי מנוע. הן אינן מיועדות לשליפת עוגן כבד התקוע מתחת למטר של חול קשה. הן מתוכננות להרמת עוגן ומשך שאינם תחת לחץ, ולספק לחץ מספיק דיו לשליפת עוגן הנעוץ היטב בקרקעית. אבל כמפורט בכל ספר הדרכה, כוח המנוע הוא זה שצריך להזיז את הסירה במעלה הרוח, ותנועת הסירה, לא הכננת, היא שצריכה לשלוף את העוגן.
העומס על הכננת צריך להיות מוגבל למשקל המשך והעוגן.אבל מאחר ששייטים רבים בדרך כלל אינן מנצלים כיאות את כוח הסירה בהרמת עוגן, העומס גדול הרבה יותר. משום כך, יצרנים נוטים להמליץ על כננות בעלות כוח משיכה גדול, כדי שתהיה לך היכולת להרים עוגן גם אם מנוע הסירה לא מופעל, או שהוא כבר עובד במלוא עוצמתו, או שהעוגן תפוס חזק בקרקעית. רוב היצרנים ממליצים כי העומס המרבי של כננת יהיה פי שלושה מעומס העבודה הרגיל שלה – כך למשל, סירה עם שרשרת שאורכה 80 מטרים ועובייה 8 מ"מ, עם עוגן שמשקלו 16 קילוגרם, זקוקה לכננת עם כוח משיכה של 400 קילוגרם לפחות. (120 ק"ג שרשרת + 16 ק"ג עוגן, כפול שלוש).

גודל השרשרת
מאחר שעל תוף הכננת להתאים לחוליות השרשרת הנתפסות בו, תופי הכננת מותאמים לגודל סירה מסוים, על פי סוג השרשרת המתאים לאותו גודל של סירה. במלים אחרות, לא תמצא תוף לשרשרת בעובי 30 מ"מ על כננת קטנה. הקפד לרכוש שרשרת בעובי הרצוי: אם אתה משתמש בדרך כלל בשרשרת בעובי 8 מ"מ, והכננת מסוגלת לטפל בזה, זה מתאים לסירה שלך.

 

מאמרים » ספינות מפרש ומנוע » כננות עוגןתצוגת הדפסה
שלח דף לחבר
משלוחים | תקנון | מפת אתר
Simply-Smart | בניית אתרים | קידום אתרים